z dnia 13 października 1995 r.
Prawo łowieckie.
(Dz.U. z 2002r. Nr 42, poz. 372 i Nr 113, poz. 984 oraz z 2004r. Nr 92,
poz. 880, Nr 172, poz. 1802 , Nr 173, poz. 1808)
(tekst jednolity)
stan prawny na 9.10.2009 r.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. Łowiectwo,
jako element ochrony środowiska przyrodniczego, w rozumieniu ustawy oznacza
ochronę zwierząt łownych (zwierzyny) i gospodarowanie ich zasobami w zgodzie
z zasadami ekologii oraz zasadami racjonalnej gospodarki rolnej, leśnej i
rybackiej.
Art. 2. Zwierzęta
łowne w stanie wolnym, jako dobro ogólnonarodowe, stanowią własność Skarbu
Państwa.
Art. 3. .
Celem łowiectwa jest:
1) ochrona, zachowanie różnorodności i gospodarowanie populacjami zwierząt
łownych;
2) ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczego na rzecz poprawy
warunków bytowania zwierzyny;
3) uzyskiwanie możliwie wysokiej kondycji osobniczej i jakości trofeów oraz
właściwej liczebności populacji poszczególnych gatunków zwierzyny przy
zachowaniu równowagi środowiska przyrodniczego;
4) spełnianie potrzeb społecznych w zakresie uprawiania myślistwa,
kultywowania tradycji oraz krzewienia etyki i kultury łowieckiej.
Art. 4. 1.
Gospodarka łowiecka jest to działalność w zakresie ochrony, hodowli i
pozyskiwania zwierzyny.
2. Polowanie oznacza:
1) tropienie, strzelanie z myśliwskiej broni palnej, łowienie sposobami
dozwolonymi zwierzyny żywej,
2) łowienie
zwierzyny przy pomocy ptaków łowczych za zgodą ministra właściwego do spraw
środowiska.
3. Kłusownictwo oznacza działanie zmierzające do wejścia w posiadanie
zwierzyny w sposób niebędący polowaniem albo z naruszeniem warunków
dopuszczalności polowania.
Art. 5. Minister
właściwy do spraw środowiska po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do
spraw rolnictwa oraz Państwowej Rady Ochrony Przyrody i Polskiego Związku
Łowieckiego, ustali, w drodze rozporządzenia, listę gatunków zwierząt
łownych, uwzględniając podział na zwierzynę płową, grubą, drobną oraz
drapieżniki.
Rozdział 2
Organy administracji w zakresie
łowiectwa
Art. 6. Naczelnym
organem administracji rządowej w zakresie łowiectwa jest minister właściwy
do spraw środowiska.
Art. 7. Jeżeli
ustawa nie stanowi inaczej, administrację w zakresie łowiectwa sprawuje
samorząd województwa jako zadanie z zakresu administracji rządowej.
Rozdział 3
Zasady gospodarki łowieckiej
Art. 8. 1.
Gospodarka łowiecka prowadzona jest w obwodach łowieckich przez dzierżawców
lub zarządców.
2. Odstrzały redukcyjne zwierząt łownych w parkach narodowych i
rezerwatach, prowadzone w oparciu o przepisy o ochronie przyrody, odbywają
się na zasadach określonych w ustawie i zgodnie z obowiązującymi okresami
ochronnymi i kryteriami selekcji.
3. Gospodarka łowiecka prowadzona jest na zasadach określonych w ustawie, w
oparciu o roczne plany łowieckie i wieloletnie łowieckie plany hodowlane.
3a. Roczne plany łowieckie sporządzane są przez dzierżawców obwodów
łowieckich, po zasięgnięciu opinii wójta (burmistrza, prezydenta miasta), i
podlegają zatwierdzeniu przez właściwego nadleśniczego Państwowego
Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe w uzgodnieniu z Polskim Związkiem
Łowieckim.
3b. Roczne plany łowieckie w obwodach wyłączonych z wydzierżawienia
sporządzane są przez ich zarządców i podlegają zatwierdzeniu przez dyrektora
regionalnej dyrekcji Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.
3c. Roczne plany łowieckie dla:
1) obwodów łowieckich graniczących z parkami narodowymi opiniowane są
dodatkowo przez dyrektora parku narodowego,
2) obwodów łowieckich, na terenie których znajdują się obręby hodowlane,
opiniowane są dodatkowo, w zakresie pozyskania piżmaka i łyski przez
uprawnionych do rybactwa w rozumieniu ustawy z dnia 18 kwietnia 1995 r. o
rybactwie śródlądowym (Dz.U. z 1999 r. Nr 66, poz. 750, z późn. zm.).
3d. W przypadku odmowy zatwierdzenia lub uzgodnienia w całości lub części
rocznego planu łowieckiego zainteresowanemu przysługuje odwołanie
odpowiednio do dyrektora regionalnej dyrekcji lub Dyrektora Generalnego
Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.
3e. Wieloletnie łowieckie plany hodowlane sporządzają dyrektorzy
regionalnych dyrekcji Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe w
uzgodnieniu z marszałkami województwa i Polskim Związkiem Łowieckim.
4. Minister
właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
rolnictwa, po zasięgnięciu opinii Polskiego Związku Łowieckiego, określi, w
drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób sporządzania rocznych planów
łowieckich i wieloletnich łowieckich planów hodowlanych dla sąsiadujących ze
sobą obwodów łowieckich o zbliżonych warunkach przyrodniczych (rejonów
hodowlanych) oraz sposób zatwierdzania rocznych planów łowieckich,
uwzględniając zasadę optymalnego gospodarowania populacjami zwierząt łownych
oraz ochrony lasu przed szkodami wyrządzanymi przez te zwierzęta
Art. 9. 1. Ochrona zwierzyny - poza
zasadami określonymi w przepisach o ochronie przyrody - obejmuje tworzenie
warunków bezpiecznego bytowania zwierzyny, a w szczególności:
1) zwalczanie kłusownictwa i wszelkich zjawisk szkodnictwa łowieckiego,
2) zakaz - poza polowaniami i odłowami, sprawdzianami pracy psów
myśliwskich, a także szkoleniami ptaków łowczych, organizowanymi przez
Polski Związek Łowiecki - płoszenia, chwytania, przetrzymywania, ranienia i
zabijania zwierzyny,
3) zakaz wybierania jaj i piskląt oraz niszczenia lęgowisk, nor i gniazd
ptasich.
2. Zakaz chwytania i przetrzymywania zwierzyny, o którym mowa w ust. 1 pkt
2, nie dotyczy szczególnych przypadków, na które wyrazi uprzednio zgodę
starosta.
3. Do celów hodowlanych, w tym eksportu, oraz celów naukowych dozwolone
jest łowienie zwierzyny żywej wyłącznie w sieci i nieraniące pułapki, w tym
pułapki niechwytające za kończynę.
Art. 10. 1.
Hodowanie
lub utrzymywanie chartów rasowych lub ich mieszańców wymaga zezwolenia
starosty właściwego ze względu na miejsce prowadzenia ich hodowli lub
utrzymywania, wydawanego na wniosek osoby zamierzającej prowadzić taką
hodowlę lub utrzymywać takiego psa.
2. Minister
właściwy do spraw rolnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw środowiska, po zasięgnięciu opinii Związku Kynologicznego w Polsce
oraz Polskiego Związku Łowieckiego, określi, w drodze rozporządzenia,
warunki i sposób hodowania i utrzymywania chartów rasowych oraz ich
mieszańców, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia bezpieczeństwa
ludzi oraz, w odpowiednim zakresie, bezpieczeństwa zwierząt.
3. W
przypadku niespełnienia wymagań określonych w przepisach wydanych na
podstawie ust. 2 starosta odmawia wydania zezwolenia, o którym mowa w
ust. 1.
4. Przepis
ust. 3 stosuje się odpowiednio do cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w
ust. 1.
5. Organem
właściwym w sprawie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, jest
starosta właściwy ze względu na miejsce prowadzenia hodowli lub
utrzymywania chartów rasowych lub ich mieszańców.
6. Zezwolenie,
o którym mowa w ust. 1, wygasa w razie zmiany miejsca prowadzenia
hodowli lub utrzymywania chartów rasowych lub ich mieszańców.
7. Rozstrzygnięcia
w sprawie wydania zezwolenia oraz cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w
ust. 1, są podejmowane w formie decyzji administracyjnej.
Art. 11. 1. Łowiectwo jest
prowadzone zgodnie z podstawowymi kierunkami użytkowania terenów rolnych,
leśnych i rybackich, w warunkach stałego polepszania zwierzynie środowiska
jej bytowania.
2. Gospodarowanie populacjami zwierzyny wymaga w szczególności:
1) tworzenia stałych i okresowych osłon dla zwierzyny (lasy,
zadrzewienia, zakrzewienia, remizy, osłony miejsc lęgowych),
2) wzbogacania naturalnej bazy żerowej dla zwierzyny w lasach,
3) zachowania istniejących naturalnych zbiorników wodnych,
rekonstrukcji i tworzenia nowych,
4) racjonalnego stosowania środków chemicznych w rolnictwie i
leśnictwie,
5) stosowania terminów i technik agrotechnicznych niezagrażających
bytowaniu zwierzyny na danym terenie,
6) utrzymywania korytarzy (ciągów) ekologicznych dla zwierzyny,
7) utrzymywania struktury wiekowej i płciowej oraz liczebności
populacji zwierzyny właściwych dla zapewnienia równowagi ekosystemów
oraz realizacji głównych celów gospodarczych w rolnictwie, leśnictwie i
rybactwie,
8) ochrony zwierzyny przed zagrożeniem ruchu pojazdów samochodowych
na drogach krajowych i wojewódzkich.
3. Dzierżawcy i zarządcy obwodów łowieckich oraz wójtowie (burmistrzowie,
prezydenci miast) i nadleśniczowie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy
Państwowe współdziałają w sprawach związanych z zagospodarowaniem obwodów
łowieckich, w szczególności w zakresie ochrony i hodowli zwierzyny.
Art. 12. Dzierżawcy
i zarządcy obwodów łowieckich mogą, po uzyskaniu zgody właściciela,
posiadacza lub zarządcy gruntu, wyznaczać i oznakowywać zakazem wstępu
obszary stanowiące ostoje zwierzyny oraz wznosić urządzenia związane z
prowadzeniem gospodarki łowieckiej.
Art. 13. Dzierżawcy i zarządcy
obwodów łowieckich obowiązani są dokarmiać zwierzynę, zwłaszcza w okresach
występowania niedostatku żeru naturalnego oraz wówczas, gdy w sposób istotny
może to wpłynąć na zmniejszenie szkód wyrządzanych przez zwierzynę w
uprawach i płodach rolnych oraz w gospodarce leśnej.
Art. 14. Dzierżawcy
i zarządcy obwodów łowieckich oraz właściciele, posiadacze i zarządcy
gruntów są obowiązani zawiadomić właściwy organ Państwowej Inspekcji
Weterynaryjnej lub urząd gminy albo najbliższy zakład leczniczy dla zwierząt
o dostrzeżonych objawach chorób zwierząt żyjących wolno.
Art. 15. 1.
Zwierzyna pozyskana w obwodzie łowieckim zgodnie z przepisami prawa stanowi
własność dzierżawcy lub zarządcy obwodu łowieckiego, a na terenach
niewchodzących w skład obwodów łowieckich - własność Skarbu Państwa.
2. Zwierzyna bezprawnie pozyskana stanowi własność Skarbu Państwa.
3. Osoby wykonujące polowanie mogą odstąpioną im zwierzynę spożytkować
według własnego uznania, z wyłączeniem odprzedaży.
4. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia,
wysokość ekwiwalentu za zwierzynę bezprawnie pozyskaną, podmioty właściwe do
zagospodarowania w imieniu Skarbu Państwa bezprawnie pozyskanej zwierzyny,
pobrania środków pochodzących ze sprzedaży tusz oraz należnego ekwiwalentu,
uwzględniając sposób pozyskania zwierzyny, jej gatunek, wielokrotność
wartości rynkowej tuszy, a w przypadku samców zwierzyny płowej także jej
wartość trofealną.
Art. 16. 1.
Zabrania się chowu i hodowli zamkniętej zwierząt łownych, z wyjątkiem
bażanta oraz zwierząt uznanych za zwierzęta gospodarskie na podstawie
odrębnych przepisów.
2. Minister właściwy do spraw środowiska może wydać zgodę na chów i hodowlę
zamkniętą zwierząt łownych niebędących zwierzętami gospodarskimi do celów
badań naukowych, dydaktyki, zasiedleń lub eksportu zwierzyny żywej.
Rozdział 4
Działalność gospodarcza w zakresie
łowiectwa
Art. 17. 1.
Działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług turystycznych
obejmujących:
1) polowania wykonywane przez cudzoziemców na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej,
2) polowania za granicą - jest działalnością regulowaną w rozumieniu
ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.
U. Nr 173, poz. 1807) i wymaga wpisu do rejestru polowań, zwanego dalej
"rejestrem".
2. Organem prowadzącym rejestr jest marszałek województwa właściwy ze
względu na siedzibę albo miejsce zamieszkania przedsiębiorcy, zwany
dalej "organem rejestrowym".
Art. 18. 1. Przedsiębiorca
wykonujący działalność, o której mowa w art. 17 ust. 1, jest obowiązany
spełniać następujące warunki:
1) ustanowić obowiązkowe zabezpieczenie majątkowe roszczeń osób trzecich z
tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania przez
przedsiębiorcę,
2) złożyć z wynikiem pozytywnym egzamin ze znajomości zasad wykonywania
polowania oraz zasad ochrony przyrody lub zatrudniać osobę spełniającą ten
warunek,
3) składać organowi rejestrowemu oryginały dokumentów potwierdzających
zawarcie kolejnych umów, albo dokonania kolejnej blokady środków
finansowych, o których mowa w ust. 3.
2. Warunkiem wykonywania działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1,
jest również niekaralność przedsiębiorcy i osób kierujących jego
działalnością za przestępstwo określone ustawą oraz przestępstwo przeciwko
obrotowi gospodarczemu.
3. Ustanowienie zabezpieczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, polega na:
1) zawarciu umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody
wyrządzone w związku z wykonywaniem działalności, albo
2) zawarciu umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, albo
3) blokadzie środków finansowych na rachunku bankowym, na rzecz właściwego
zarządu województwa, w wysokości 4 % rocznego przychodu z tytułu wykonywania
przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej, o której mowa w art. 17 ust.
1, uzyskanego w roku obrotowym poprzedzającym rok zawarcia umowy, jednak nie
mniej niż równowartość w złotych 20.000 euro obliczoną według średniego
kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia
miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym została dokonana blokada środków.
4. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia,
minimalną wysokość sumy gwarancji, o których mowa w ust. 3 pkt 2,
uwzględniając zakres wykonywanej przez przedsiębiorców działalności.
5. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw środowiska, po zasięgnięciu opinii Polskiej
Izby Ubezpieczeń, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres
ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, termin powstania
obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną , biorąc w
szczególności pod uwagę specyfikę wykonywanej działalności.
Art. 19. 1.
Wpisu do rejestru dokonuje się na podstawie pisemnego wniosku
przedsiębiorcy, który powinien zawierać:
1) firmę oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile przedsiębiorca
taki numer posiada,
2) wskazanie siedziby przedsiębiorcy i jego adresu, a w przypadku osoby
fizycznej - również jej adresu zamieszkania,
3) numer w rejestrze przedsiębiorców albo w ewidencji działalności
gospodarczej,
4) określenie zakresu działalności, która ma być objęta wpisem do rejestru.
2. Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorca składa
oświadczenie następującej treści: "Oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru polowań są kompletne i zgodne
z prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej w
zakresie świadczenia usług turystycznych obejmujących polowania wykonywane
przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub polowania za
granicą, określone w ustawie z dnia 13 października 1995 r. - Prawo
łowieckie".
3. Oświadczenie powinno również zawierać:
1) firmę przedsiębiorcy,
2) wskazanie siedziby przedsiębiorcy, a w przypadku osoby fizycznej -
również jej miejsca zamieszkania i adresu,
3) oznaczenia miejsca i daty złożenia oświadczenia,
4) podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy, ze
wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
4. Do wniosku przedsiębiorca dołącza oryginał umowy, o której mowa w art.
18 ust. 3 pkt 1 albo 2, bądź oryginał dokumentu potwierdzającego dokonanie
blokady środków finansowych, o której mowa w art. 18 ust. 3 pkt. 3.
Art. 20. 1.
Wpisowi do rejestru podlegają dane, o których mowa w art. 19 ust. 1, z
wyjątkiem adresu zamieszkania, jeżeli jest on inny niż adres siedziby.
2. Przedsiębiorca jest obowiązany zgłaszać organowi rejestrowemu wszelkie
zmiany danych, o których mowa w art. 19 ust. 1, w terminie 14 dni od dnia
ich powstania.
Art. 21. 1.
Egzamin ze znajomości wykonywania polowania oraz zasad ochrony przyrody
przeprowadza komisja egzaminacyjna powołana przez ministra właściwego do
spraw środowiska.
2. Złożenie z pozytywnym wynikiem egzaminu, o którym mowa w ust. 1,
komisja egzaminacyjna stwierdza zaświadczeniem.
3. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia:
1) liczbę członków komisji, o której mowa w ust. 1, oraz jej skład, tak aby
w skład komisji wchodziło:
a) nie mniej niż 3 członków spośród ekspertów z dziedziny ochrony
przyrody, gospodarki łowieckiej oraz zasad posiadania i posługiwania się
myśliwską bronią palną,
b) przedstawiciel ministra właściwego do spraw środowiska - jako
przewodniczący komisji,
c) przedstawiciel Polskiego Związku Łowieckiego,
d) przedstawiciel Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe,
2) dokumenty, jakie przedstawia osoba ubiegająca się o przystąpienie do
egzaminu, o którym mowa w ust. 1, umożliwiające pełną identyfikację tej
osoby,
3) sposób przeprowadzania egzaminu, o którym mowa w ust. 1, uwzględniając
objęcie tym egzaminem sprawdzenia znajomości przepisów dotyczących ochrony
przyrody, gospodarki łowieckiej oraz posiadania i posługiwania się
myśliwską bronią palną,
4) wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2.
Art. 22. 1. Przedsiębiorca
wykonujący działalność gospodarczą w zakresie obrotu zwierzyną żywą oraz
obrotu tuszami zwierzyny i ich częściami, z wyłączeniem sprzedaży
dokonywanej przez dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany:
1) prowadzić ewidencję skupu w każdym punkcie skupu,
2) zapewniać badania zwierzyny i mięsa zgodnie z przepisami o zwalczaniu
chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz Inspekcji
Weterynaryjnej.
2. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia,
zakres ewidencji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, oraz jej wzór, kierując się
rodzajem wykonywanej działalności gospodarczej w zakresie obrotu zwierzyną
żywą lub tuszami zwierzyny i ich częściami.
Art. 22a. 1. Organ rejestrowy
wydaje decyzję o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności
objętej wpisem, gdy:
1) przedsiębiorca złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 19 ust. 2,
niezgodne ze stanem faktycznym,
2) przedsiębiorca nie usunął naruszeń warunków wykonywania działalności
objętej wpisem w wyznaczonym przez organ terminie,
3) stwierdzi rażące naruszenie warunków wykonywania działalności objętej
wpisem przez przedsiębiorcę.
2. Rażącym naruszeniem warunków wykonywania działalności jest:
1) nieprzedłożenie organowi rejestrowemu oryginału umowy, o której mowa w
art. 18 ust. 3 pkt 1 albo 2, bądź oryginału dokumentu potwierdzającego
dokonanie blokady środków finansowych, o której mowa w art. 18 ust. 3 pkt 3,
2) wykonywanie działalności poza zakresem określonym we wniosku.
Art. 22b. W sprawach
nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy ustawy z dnia 2
lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.
Rozdział 5
Obwody łowieckie
Art. 23. 1.
Obwód łowiecki stanowi obszar gruntów o ciągłej powierzchni, zamkniętej
jego granicami, nie mniejszy niż trzy tysiące hektarów, na którego obszarze
istnieją warunki do prowadzenia łowiectwa.
2. W szczególnych przypadkach, uzasadnionych względami racjonalnej
gospodarki łowieckiej i warunkami terenowymi, mogą być tworzone, za zgodą
ministra właściwego do spraw środowiska, obwody łowieckie o mniejszej
powierzchni.
Art. 24. 1.
Obwody łowieckie dzielą się na obwody łowieckie leśne i polne.
2. Obwód łowiecki leśny jest to obszar, w którym grunty leśne stanowią co
najmniej 40% ogólnej powierzchni tego obszaru.
3. Obwód łowiecki polny jest to obszar, w którym grunty leśne stanowią
mniej niż 40% ogólnej powierzchni tego obszaru.
Art. 25. Obwody
łowieckie są tworzone przy uwzględnieniu następujących zasad:
1) optymalnego zaspokojenia potrzeb w zakresie ochrony, zachowania i
rozwoju preferowanych gatunków zwierzyny,
2) unikania dzielenia zbiorników wodnych,
3) ustalania przebiegu granic po naturalnych lub wyraźnych znakach w
terenie.
Art. 26. W
skład obwodów łowieckich nie wchodzą:
1) parki narodowe i rezerwaty przyrody, z wyjątkiem rezerwatów lub ich
części, w których na obszarach wyznaczonych w planie ochrony lub zadaniach
ochronnych nie zabroniono wykonywania polowania,
2) tereny w granicach administracyjnych miast; jeżeli jednak granice te
obejmują większe obszary leśne lub rolne, z obszarów tych może być utworzony
obwód łowiecki lub mogą być one włączone do innych obwodów łowieckich,
3) tereny zajęte przez miejscowości niezaliczane do miast, w granicach
obejmujących zabudowania mieszkalne i gospodarcze z podwórzami, placami i
ulicami oraz drogami wewnątrz tych miejscowości,
4) budowle, zakłady i urządzenia, tereny przeznaczone na cele społeczne,
kultu religijnego, przemysłowe, handlowe, składowe, transportowe i inne cele
gospodarcze oraz obiekty o charakterze zabytkowym i specjalnym, w granicach
ich ogrodzeń.
Art. 27. 1.
Podziału na obwody łowieckie oraz zmiany granic tych obwodów dokonuje w
obrębie województwa właściwy sejmik województwa, w drodze uchwały, po
zasięgnięciu opinii właściwego dyrektora regionalnej dyrekcji Państwowego
Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe i Polskiego Związku Łowieckiego, a także
właściwej izby rolniczej.
2. Jeżeli obwód łowiecki ma się znajdować w obszarze więcej niż jednego
województwa, uchwałę, o której mowa w ust. 1, podejmuje sejmik województwa
właściwy dla przeważającego obszaru gruntów w uzgodnieniu z sejmikiem
województwa właściwym dla pozostałego gruntu.
3. Podział na obwody łowieckie obszarów gruntów pozostających w zarządzie
organów wojskowych lub przydzielonych tym organom do wykorzystania oraz
zmiana granic tych obwodów odbywa się w porozumieniu z tymi organami.
Art. 28. 1.
Obwody łowieckie wydzierżawia się kołom łowieckim Polskiego Związku
Łowieckiego, z zastrzeżeniem ust. 1a.
1a. Obwody łowieckie podlegają wydzierżawieniu przez Polski Związek
Łowiecki tylko wtedy, gdy żadne koło łowieckie nie jest zainteresowane ich
dzierżawieniem i tylko do czasu złożenia oferty przez koło łowieckie.
2. Minister właściwy do spraw środowiska, po zasięgnięciu opinii Polskiego
Związku Łowieckiego, może, w drodze decyzji, wyłączyć obwody łowieckie z
wydzierżawiania i przekazać je na czas nie krótszy niż 10 lat w zarząd z
przeznaczeniem na ośrodki hodowli zwierzyny, w których - oprócz polowania -
realizowane są cele związane w szczególności z:
1) prowadzeniem wzorcowego zagospodarowania łowisk, wdrażaniem nowych
osiągnięć z zakresu łowiectwa,
2) prowadzeniem badań naukowych,
3) odtwarzaniem populacji zanikających gatunków zwierząt dziko żyjących,
4) hodowlą rodzimych gatunków zwierząt łownych w celu zasiedlania łowisk,
5) hodowlą zwierząt łownych szczególnie pożytecznych w biocenozach leśnych,
6) prowadzeniem szkoleń z zakresu łowiectwa.
3. Ośrodki hodowli zwierzyny mogą być prowadzone za zgodą ministra
właściwego do spraw środowiska przez: Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy
Państwowe, Polski Związek Łowiecki, instytucje naukowo-dydaktyczne oraz inne
jednostki, które do dnia wejścia w życie ustawy prowadziły takie ośrodki.
Prawo do prowadzenia ośrodków hodowli zwierzyny jest niezbywalne.
4. Minister właściwy do spraw środowiska, po zasięgnięciu opinii Polskiego
Związku Łowieckiego, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady
przekazywania w zarząd obwodów łowieckich wyłączonych z wydzierżawiania,
uwzględniając tryb postępowania, jednostkom, których zadania ustawowe dają
gwarancję realizacji celów, o których mowa w ust. 2.
Art. 29. 1.
Obwody łowieckie wydzierżawiają, na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego,
po zasięgnięciu opinii wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz właściwej
izby rolniczej:
1) obwody łowieckie leśne - dyrektor regionalnej dyrekcji Państwowego
Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe,
2) obwody łowieckie polne - starosta, wykonujący zadanie z zakresu
administracji rządowej.
3) obwody łowieckie znajdujące się na terenie więcej niż jednego powiatu -
starosta powiatu, na terenie którego znajduje się największa część obwodu
łowieckiego.
1a. Obwód łowiecki obejmujący obszar gruntów pozostających w zarządzie
organów wojskowych lub przydzielonych tym organom do wykorzystania może być
wydzierżawiony kołom łowieckim za zgodą tych organów.
2. Obwody łowieckie wydzierżawia się na czas nie krótszy niż 10 lat. Po
upływie tego okresu dotychczasowemu dzierżawcy przysługuje pierwszeństwo w
zawarciu umowy dzierżawy na dalszy okres.
3. W przypadku podziału obwodu łowieckiego dotychczasowemu dzierżawcy lub
zarządcy przysługuje prawo wyboru dzierżawy lub zarządzania jednym z obwodów
łowieckich powstałych z podziału.
4. W przypadku podziału obwodu łowieckiego lub zmiany jego granic
następuje rozliczenie z jego dotychczasowym dzierżawcą lub zarządcą z tytułu
nadpłaconego czynszu dzierżawnego oraz nakładów na zagospodarowanie,
poniesionych w ostatnich 2 latach przed dokonaniem tego podziału lub zmian.
Kwotę ustaloną w rozliczeniu wypłaca ustępującemu dzierżawcy lub zarządcy
dzierżawca lub zarządca nowo utworzonego obwodu łowieckiego.
5. Zasada określona w ust. 4 obowiązuje także w przypadku wyłączenia obwodu
łowieckiego z wydzierżawienia w trakcie trwania umowy dzierżawy.
6. W przypadku określonym w art. 28 ust. 1a i przekazaniu przez Polski
Związek Łowiecki dzierżawionego obwodu łowieckiego kołu łowieckiemu,
następuje rozliczenie między stronami obejmujące zwrot nadpłaconego czynszu
dzierżawnego, nakładów poniesionych na zagospodarowanie obwodu za okres
dzierżawy obwodu łowieckiego przez Polski Związek Łowiecki nie dłuższy
jednak niż 2 ostatnie lata.
Art. 29a. 1.
Umowa dzierżawy obwodu łowieckiego w szczególności powinna zawierać:
1) numer i powierzchnię obwodu łowieckiego,
2) obszar gruntów leśnych i polnych wchodzących w skład obwodu łowieckiego,
3) kategorię obwodu łowieckiego,
4) wysokość czynszu za dzierżawę obwodu łowieckiego i termin jego płatności,
5) obowiązki stron umowy,
6) zasady zastosowania odstrzału zastępczego,
7) sposób i terminy rozliczeń między stronami umowy w przypadku jej
rozwiązania.
2. Umowa dzierżawy obwodu łowieckiego ulega rozwiązaniu w przypadku:
1) wyłączenia obwodu łowieckiego z wydzierżawienia,
2) rozwiązania koła łowieckiego,
3) zgodnego oświadczenia stron.
3. W kwestiach nieuregulowanych w ustawie stosuje się przepisy Kodeksu
cywilnego dotyczące dzierżawy.
Art. 30. 1.
W przypadku nieusprawiedliwionego niezrealizowania rocznego planu
łowieckiego dzierżawcy obwodów łowieckich obowiązani są do udziału w
kosztach ochrony lasu przed zwierzyną.
2. Udział w kosztach, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się w wysokości
czynszu za dzierżawę obwodu łowieckiego, przy czym udział ten przypada w
całości właściwemu nadleśnictwu.
2a. Czynsz dzierżawny ustala się, w zależności od kategorii obwodu
łowieckiego, mnożąc ilość hektarów obszaru dzierżawionego obwodu łowieckiego
przez równowartość pieniężną żyta, stosując wskaźnik przeliczeniowy, który
nie może być wyższy niż 0,07q żyta za 1 hektar.
3. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw rolnictwa, po zasięgnięciu opinii Polskiego Związku
Łowieckiego, określi, w drodze rozporządzenia:
1) zasady kategoryzacji obwodów łowieckich, uwzględniając liczebność
poszczególnych gatunków zwierzyny w określonych środowiskach jej bytowania,
rodzaj i wielkość jej pozyskania oraz nasilenie czynników antropogenicznych,
2) szczegółowe zasady ustalenia czynszu dzierżawnego, uwzględniając
powierzchnię i kategorię obwodu łowieckiego, stosując za podstawę do
wyliczeń cenę żyta ustaloną na podstawie ustawy z dnia 15 listopada 1984 r.
o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431, z 1994 r. Nr 1, poz. 3,
z 1996 r. Nr 91, poz. 409, z 1997 r. Nr 43, poz. 272 i Nr 137, poz. 926, z
1998 r. Nr 108, poz. 681 oraz z 2001 r. Nr 81, poz. 875),
3) szczegółowe zasady ustalania partycypacji, o której mowa w ust. 1,
uwzględniając niezrealizowanie rocznego planu łowieckiego w zakresie
pozyskania: łosi, jeleni, danieli i saren, przy czym nie może ona
przekroczyć 10% wartości wpływów ze sprzedaży tusz tych gatunków w roku
poprzednim.
Art. 31. 1.
Wydzierżawiający obowiązany jest rozliczyć otrzymany czynsz dzierżawny
między nadleśnictwami i gminami.
2. Nadleśnictwu przypada czynsz odpowiadający powierzchni państwowych
gruntów leśnych, a gminom - odpowiadający pozostałej powierzchni obwodu
łowieckiego.
3. Za obwody łowieckie wyłączone z wydzierżawiania zarządcy tych obwodów
uiszczają ekwiwalent równy wysokości średniego czynszu za dzierżawę,
stosowanego w obwodach łowieckich, wydzierżawionych na obszarze danej gminy
lub gmin sąsiednich, a należność rozliczają według zasad określonych w ust.
1 i 2.
Rozdział 6
Polski Związek Łowiecki
Art. 32. 1.
Polski Związek Łowiecki jest zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, które
prowadzą gospodarkę łowiecką poprzez hodowlę i pozyskiwanie zwierzyny oraz
działają na rzecz jej ochrony poprzez regulację liczebności populacji
zwierząt łownych.
2. Polski Związek Łowiecki posiada osobowość prawną.
3. Polski Związek Łowiecki oraz koła łowieckie działają na podstawie
ustawy oraz statutu uchwalonego przez Krajowy Zjazd Delegatów Polskiego
Związku Łowieckiego.
4. Statut Polskiego Związku Łowieckiego określa w szczególności:
1) teren działania i siedzibę Polskiego Związku Łowieckiego,
2) sposób nabywania i utraty członkostwa w Polskim Związku Łowieckim oraz
kole łowieckim, zasady przynależności do kół łowieckich, przyczyny utraty
członkostwa oraz prawa i obowiązki członków,
3) organy Polskiego Związku Łowieckiego oraz koła łowieckiego, ich
kompetencje, tryb dokonywania ich wyboru, zmiany bądź uzupełnienia składu,
4) zadania koła łowieckiego i sposób ich realizacji oraz zasady
reprezentowania koła łowieckiego,
5) fundusze i majątek Polskiego Związku Łowieckiego oraz koła łowieckiego, a
także sposób ich tworzenia, nabywania i zbywania,
6) warunki ważności podejmowanych przez organy Polskiego Związku Łowieckiego
bądź koła łowieckiego uchwał,
7) sposób ustanawiania składek członkowskich oraz wpisowego na rzecz
Polskiego Związku Łowieckiego i koła łowieckiego,
8) zasady uchwalania i dokonywania zmian statutu,
9) zasady postępowania wewnątrzorganizacyjnego,
10) wzory deklaracji członkowskich w Polskim Związku Łowieckim oraz kole
łowieckim,
11) sankcje dyscyplinarne za naruszenie obowiązków członkowskich,
12) warunki i sposób łączenia się, podziału, rozwiązywania oraz likwidacji
koła łowieckiego.
5. Osoba fizyczna może zostać członkiem Polskiego Związku Łowieckiego,
jeżeli:
1) jest pełnoletnia,
2) korzysta z pełni praw publicznych,
3) nie była karana za przestępstwa wymienione w prawie łowieckim,
4) nabyła uprawnienia do wykonywania polowania,
5) złożyła deklarację i uiściła wpisowe.
6. Członkowie Polskiego Związku Łowieckiego podlegają obowiązkowemu
ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków i od odpowiedzialności
cywilnej w zakresie czynności związanych z gospodarką łowiecką i
polowaniami.
Art. 32a. 1.
Organami Polskiego Związku Łowieckiego są:
1) Krajowy Zjazd Delegatów Polskiego Związku Łowieckiego, jako najwyższa
władza Polskiego Związku Łowieckiego, który tworzą, wyłonieni w wyborach
pośrednich, przedstawiciele kół łowieckich i przedstawiciele członków
niezrzeszonych w kołach łowieckich,
2) Naczelna Rada Łowiecka, do zadań której należy ustalanie kierunków i
planów działalności Polskiego Związku Łowieckiego między Krajowymi Zjazdami
Delegatów oraz realizacja innych zadań przewidzianych statutem, oraz
Okręgowe Rady Łowieckie,
3) Zarząd Główny jako organ zarządzający.
2. Zarząd Główny Polskiego Związku Łowieckiego reprezentuje Związek na
zewnątrz.
3. Polski Związek Łowiecki zobowiązany jest posiadać organy kontroli
wewnętrznej.
4. Statut Polskiego Związku Łowieckiego może przewidywać powoływanie innych
organów krajowych i okręgowych, które realizują - na terenie swego działania
- zadania określone w art. 34.
Art. 33. 1.
Koła łowieckie zrzeszają osoby fizyczne i są podstawowym ogniwem
organizacyjnym w Polskim Związku Łowieckim w realizacji celów i zadań
łowiectwa.
2. Koła łowieckie posiadają osobowość prawną i ponoszą odpowiedzialność za
swoje zobowiązania.
3. Osobowość prawną koła łowieckie nabywają i tracą z dniem nabycia lub
utraty członkostwa w Polskim Związku Łowieckim.
4. Wskazane statutem organy okręgowe, o których mowa w art. 32a ust. 4,
koordynują i nadzorują działalność kół łowieckich oraz członków - osób
fizycznych niezrzeszonych w kołach łowieckich.
5. Organy, o których mowa w ust. 4, uchylają, w ramach nadzoru, sprzeczne z
prawem bądź statutem Polskiego Związku Łowieckiego uchwały kół łowieckich.
6. W sprawach nabycia lub utraty członkostwa w Polskim Związku Łowieckim
oraz utraty członkostwa w kole łowieckim zainteresowany może - po
wyczerpaniu postępowania wewnątrzorganizacyjnego - dochodzić swoich praw na
drodze sądowej.
Art. 33a. 1.
Koło łowieckie powinno liczyć co najmniej 10 osób fizycznych będących
członkami Polskiego Związku Łowieckiego.
2. Założyciele koła podpisują i składają deklarację członkowską.
3. Założyciele koła, którzy podpisali i złożyli deklarację, stają się
członkami koła z chwilą przyjęcia go do Polskiego Związku Łowieckiego.
Art. 34. Do
zadań Polskiego Związku Łowieckiego należy:
1) prowadzenie gospodarki łowieckiej,
2) troska o rozwój łowiectwa i współdziałanie z administracją rządową i
samorządową, jednostkami organizacyjnymi Państwowego Gospodarstwa Leśnego
Lasy Państwowe i parkami narodowymi oraz organizacjami społecznymi w
ochronie środowiska przyrodniczego, w zachowaniu i rozwoju populacji
zwierząt łownych i innych zwierząt dziko żyjących,
3) pielęgnowanie historycznych wartości kultury materialnej i duchowej
łowiectwa,
4) ustalanie kierunków i zasad rozwoju łowiectwa, zasad selekcji
populacyjnej i osobniczej zwierząt łownych,
5) czuwanie nad przestrzeganiem przez członków Polskiego Związku
Łowieckiego prawa, zasad etyki, obyczajów i tradycji łowieckich,
6) prowadzenie dyscyplinarnego sądownictwa łowieckiego,
7) organizowanie szkolenia w zakresie prawidłowego łowiectwa i
strzelectwa myśliwskiego,
8) prowadzenie i popieranie działalności wydawniczej i wystawienniczej o
tematyce łowieckiej,
9) współpraca z pokrewnymi organizacjami zagranicznymi,
10) wspieranie i prowadzenie prac naukowych w zakresie gospodarowania
zwierzyną,
11) prowadzenie i popieranie hodowli użytkowych psów myśliwskich i ptaków
łowczych,
12) realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw
środowiska.
Art. 35. 1.
Działalność Polskiego Związku Łowieckiego jest finansowana z funduszy
własnych, wpisowego, składek członkowskich, zapisów i darowizn oraz dochodów
z działalności gospodarczej.
2. Dochód z działalności gospodarczej Polskiego Związku Łowieckiego
oraz kół łowieckich służy wyłącznie realizacji ich celów statutowych i
nie może być przeznaczony do podziału między członków. Mienie Polskiego
Związku Łowieckiego i kół łowieckich nie podlega podziałowi między
członków.
3. Przepisy regulujące zasady gospodarki finansowej stowarzyszeń
stosuje się odpowiednio do gospodarki finansowej Polskiego Związku
Łowieckiego.
Art. 35a. 1.
Nadzór nad działalnością Polskiego Związku Łowieckiego sprawuje minister
właściwy do spraw środowiska.
2. Przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U.
z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z 2003 r. Nr 96, poz. 874 oraz z 2004 r. Nr 102,
poz. 1055) regulujące zasady nadzoru nad stowarzyszeniami stosuje się
odpowiednio do nadzoru nad działalnością Polskiego Związku Łowieckiego.
Rozdział 7
Straż łowiecka
Art. 36. 1.
Tworzy się Państwową Straż Łowiecką jako umundurowaną, uzbrojoną i
wyposażoną w terenowe, oznakowane środki transportu formację podległą
wojewodzie.
1a. Koordynację działań Państwowej Straży Łowieckiej na obszarze
województwa w zakresie realizacji zadań, o których mowa w art. 37 ust. 1,
prowadzi komendant wojewódzki Państwowej Straży Łowieckiej powoływany przez
wojewodę.
2. Dzierżawcy i zarządcy obwodów łowieckich mają obowiązek zatrudnić lub
powołać co najmniej jednego strażnika, którego zadaniem jest ochrona
zwierzyny i prowadzenie gospodarki łowieckiej.
3. Straż łowiecką stanowią:
1) Państwowa Straż Łowiecka,
2) strażnicy łowieccy powoływani lub zatrudniani przez dzierżawców i
zarządców obwodów łowieckich.
Art. 37. 1. Zadaniem Państwowej
Straży Łowieckiej jest kontrola realizacji przepisów ustawy, a w
szczególności w zakresie:
1) ochrony zwierzyny,
2) zwalczania kłusownictwa i wszelkiego szkodnictwa łowieckiego,
3) zwalczania przestępstw i wykroczeń w zakresie łowiectwa,
4) kontroli legalności skupu i obrotu zwierzyną.
2. Państwowa Straż Łowiecka współpracuje z Szefem Krajowego Centrum
Informacji Kryminalnych w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań
ustawowych.
Art. 38. 1.
Strażnikiem Państwowej Straży Łowieckiej oraz strażnikiem łowieckim może być
osoba, która:
1) posiada obywatelstwo polskie,
2) ukończyła 21 lat,
3) korzysta z pełni praw publicznych,
4) posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe,
5) cieszy się pozytywną opinią wydaną przez komendanta wojewódzkiego
Policji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej,
6) posiada dobry stan zdrowia,
7) nie była karana sądownie,
8) ukończyła z wynikiem pozytywnym przeszkolenie według programu
opracowanego przez ministra właściwego do spraw środowiska w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw wewnętrznych.
2. Strażnicy Państwowej Straży Łowieckiej są pracownikami urzędów
wojewódzkich.
Art. 38a. Strażnikowi Państwowej
Straży Łowieckiej przysługuje bezpłatne umundurowanie wraz z oznakami
służbowymi i odznakami służbowymi, które zobowiązany jest nosić przy
wykonywaniu czynności służbowych.
Art. 39. 1.
Na terenach obwodów łowieckich ochroną zwierzyny oraz ochroną mienia
dzierżawców i zarządców, zwalczaniem przestępstw i wykroczeń w zakresie
szkodnictwa łowieckiego i szkodnictwa przyrodniczego, popełnianych w
obwodach łowieckich polnych i leśnych, zajmują się strażnicy Państwowej
Straży Łowieckiej, na zasadach określonych w Kodeksie postępowania karnego i
Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia.
2. Strażnicy Państwowej Straży Łowieckiej przy wykonywaniu zadań
określonych w ust. 1 mają prawo do:
1) legitymowania osób podejrzanych o popełnienie przestępstwa lub
wykroczenia w celu ustalenia ich tożsamości,
2) nakładania i ściągania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenia
popełniane na terenach obwodów łowieckich w zakresie szkodnictwa
łowieckiego,
3) zatrzymywania i dokonywania kontroli środków transportu w obwodach
łowieckich oraz w ich bezpośrednim sąsiedztwie, w celu sprawdzenia ich
ładunku oraz przeglądania zawartości bagaży, w razie zaistnienia
uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa lub wykroczenia,
4) przeszukania osób, pomieszczeń i innych miejsc w przypadkach
uzasadnionego podejrzenia o popełnienie przestępstwa lub wykroczenia na
zasadach określonych w Kodeksie postępowania karnego,
5) ujęcia sprawcy przestępstwa lub wykroczenia na gorącym uczynku lub w
pościgu podjętym bezpośrednio po popełnieniu przestępstwa i doprowadzenia do
jednostki Policji,
6) odbierania za pokwitowaniem przedmiotów pochodzących z przestępstwa lub
wykroczenia oraz narzędzi i środków służących do ich popełnienia, oraz ich
zabezpieczenia,
7) prowadzenia dochodzeń oraz wnoszenia i popierania aktu oskarżenia w
postępowaniu uproszczonym, jeżeli przedmiotem przestępstwa jest zwierzyna, w
trybie i na zasadach określonych w Kodeksie postępowania karnego,
8) prowadzenia postępowania w sprawach o wykroczenia oraz udziału w
rozprawach przed kolegium do spraw wykroczeń w charakterze oskarżyciela
publicznego i wnoszenia środków zaskarżania(9) do sądu rejonowego od
rozstrzygnięć kolegium do spraw wykroczeń w sprawach zwalczania wykroczeń w
zakresie szkodnictwa łowieckiego;
9) dokonywania kontroli podmiotów prowadzących skup, przerób i sprzedaż
tusz zwierzyny lub ich części w zakresie sprawdzenia źródeł jej pochodzenia,
9a) dokonywania kontroli podmiotów prowadzących obrót zwierzyną żywą oraz
podmiotów prowadzących chów i hodowlę zwierząt łownych w zakresie
sprawdzenia źródeł ich pochodzenia,
9b) dokonywania kontroli podmiotów prowadzących sprzedaż usług obejmujących
polowania wykonywane przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej,
10) noszenia broni palnej bojowej, broni myśliwskiej śrutowej, pałki
wielofunkcyjnej i kajdanek oraz pocisków, w tym pocisków niepenetracyjnych,
11) noszenia miotacza gazu obezwładniającego,
12) żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych, zwracania się o
taką pomoc do jednostek gospodarczych, organizacji społecznych, jak również
w nagłych przypadkach do każdego obywatela o udzielenie doraźnej pomocy na
zasadach określonych w przepisach o Policji, określających szczegółowo
zasady żądania takiej pomocy.
3. Strażnik Państwowej Straży Łowieckiej może, wobec osób
uniemożliwiających wykonywanie przez niego czynności określonych w ustawie,
stosować środki przymusu bezpośredniego w postaci:
1) siły fizycznej,
2) chemicznych środków obezwładniających w postaci miotacza gazu
obezwładniającego,
3) pałki wielofunkcyjnej,
4) kajdanek,
5) pocisków niepenetracyjnych.
4. Zastosowanie przez strażnika Państwowej Straży Łowieckiej środków
przymusu bezpośredniego, o których mowa w ust. 3, powinno odpowiadać
potrzebom wynikającym z istniejącej sytuacji i zmierzać do podporządkowania
się osoby wydanym poleceniom.
5. Jeżeli zastosowanie środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w
ust. 3, okazało się niewystarczające lub ich użycie ze względu na
okoliczności danego zdarzenia nie jest możliwe, strażnik Państwowej Straży
Łowieckiej ma prawo użycia broni palnej w następujących przypadkach:
1) w celu odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na życie własne
lub innej osoby,
2) przeciwko osobie, która usiłuje bezprawnie, przemocą odebrać broń
palną strażnikowi lub innej osobie uprawnionej do posiadania broni palnej,
3) przeciwko osobie niepodporządkowującej się wezwaniu do
natychmiastowego porzucenia broni lub innego niebezpiecznego narzędzia,
którego użycie zagrozić może życiu lub zdrowiu strażnika albo innej osobie.
6. Użycie broni palnej powinno następować w sposób wyrządzający
najmniejszą szkodę osobie, przeciwko której użyto broni i nie może zmierzać
do pozbawienia jej życia, a także narazić na niebezpieczeństwo utraty życia
lub zdrowia innych osób.
7. Do wykonywania przez strażnika Państwowej Straży Łowieckiej czynności, o
których mowa w ust. 2, a także do użycia przez niego środków przymusu, o
których mowa w ust. 3 i 5, stosuje się odpowiednio przepisy o Policji.
8. Strażnikowi Państwowej Straży Łowieckiej wykonującemu obowiązki na
terenach obwodów łowieckich przysługują uprawnienia określone odrębnymi
przepisami odnoszącymi się do:
1) Straży Ochrony Przyrody - w zakresie przestrzegania przepisów o
ochronie przyrody;
2) Państwowej Straży Rybackiej - w zakresie kontroli legalności
dokonywania połowu,
3) strażników leśnych - w zakresie zwalczania szkodnictwa leśnego.
9. Czynności, o których mowa w ust. 3, powinny być wykonywane w sposób
możliwie najmniej naruszający dobra osobiste osoby, w stosunku do której
zostały podjęte.
10. Na sposób przeprowadzenia czynności, o których mowa w ust. 2,
przysługuje zażalenie do prokuratora.
11. Strażnicy Państwowej Straży Łowieckiej przy wykonywaniu czynności
służbowych korzystają z ochrony prawnej przewidzianej w przepisach Kodeksu
karnego dla funkcjonariusza publicznego.
Art. 40. 1.
Strażnicy, o których mowa w art. 36 ust. 3 pkt 2:
1) wykonując zadania współdziałają z Państwową Strażą Łowiecką. Przy
wykonywaniu czynności służbowych przysługują im uprawnienia oraz obowiązują
zasady, o których mowa w art. 39 ust. 2 pkt 1, 5, 6, 9 i 11, ust. 3 pkt 1 i
2, ust. 4 oraz ust. 9-11,
2) mają prawo do noszenia i używania broni myśliwskiej w celach ochrony
zwierzyny przed drapieżnikami znajdującymi się na liście zwierząt łownych,
zgodnie z rocznym planem łowieckim, o ile są członkami Polskiego Związku
Łowieckiego.
2. Przy wykonywaniu czynności, o których mowa w ust. 1, strażnik łowiecki
ma obowiązek nosić odznakę strażnika oraz na żądanie okazywać legitymację
służbową.
3. Broń myśliwska, o której mowa w ust. 1 pkt 2, może być nabywana przez
dzierżawców bądź zarządców obwodów łowieckich oraz używana, ewidencjonowana
i przechowywana na zasadach określonych w przepisach o broni i amunicji.
Art. 41. 1.
Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw wewnętrznych i Ministrem Sprawiedliwości, określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe wymogi kwalifikacji zawodowych, wzory
legitymacji, umundurowania, oznak służbowych oraz odznak służbowych
strażników Państwowej Straży Łowieckiej, a także szczegółowe kwalifikacje
zawodowe, wzór oznaki i legitymacji strażnika łowieckiego.
2. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe zasady:
1) współdziałania Państwowej Straży Łowieckiej z Policją i Polskim
Związkiem Łowieckim,
2) posiadania, ewidencjonowania i przechowywania broni palnej bojowej,
broni myśliwskiej śrutowej, amunicji oraz miotaczy gazu obezwładniającego w
siedzibach straży.
3. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych, określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe sposoby używania, ewidencjonowania i przechowywania w siedzibach
Państwowej Straży Łowieckiej broni palnej bojowej, broni myśliwskiej
śrutowej, amunicji i miotaczy gazu obezwładniającego. Rozporządzenie powinno
określać szczegółowe wymogi dotyczące przechowywania, używania,
ewidencjonowania w siedzibach Państwowej Straży Łowieckiej broni palnej
bojowej, broni myśliwskiej śrutowej, amunicji do tej broni oraz miotaczy
gazu obezwładniającego, a także wzory dokumentów niezbędnych do
ewidencjonowania broni i amunicji oraz miotaczy gazu obezwładniającego, jej
wydawania i zdania, jak również warunki techniczne, jakim powinien
odpowiadać magazyn broni.
Rozdział 8
Wykonywanie polowania
Art. 42. 1.
Polowanie może być wykonywane przez członków Polskiego Związku Łowieckiego
lub cudzoziemców, o których mowa w art. 42a ust. 1, za zgodą dzierżawcy lub
zarządcy obwodu łowieckiego.
2. Podczas polowania uprawniony do jego wykonywania zobowiązany jest
posiadać:
1) legitymację członkowską Polskiego Związku Łowieckiego. Wymóg ten nie
dotyczy cudzoziemców wymienionych w art. 42a ust. 1 i art. 43 ust. 1,
2) pozwolenie na posiadanie broni myśliwskiej lub inny dokument uprawniający
do jej posiadania, jeżeli wykonuje polowanie za pomocą broni przeznaczonej
do celów łowieckich,
3) zezwolenie
ministra właściwego do spraw środowiska na łowienie zwierzyny przy użyciu
ptaka łowczego, jeżeli wykonuje polowanie przy pomocy ptaków łowczych.
3. Wyróżnia się trzy rodzaje uprawnień do wykonywania polowania:
1) podstawowe - uprawniające do odstrzału zwierząt łownych, z wyjątkiem
samców zwierzyny płowej,
2) selekcjonerskie - uprawniające do odstrzału wszystkich zwierząt łownych,
3) sokolnicze - uprawniające do łowienia zwierzyny przy pomocy ptaków
łowczych.
4. Warunkiem uzyskania uprawnień do wykonywania polowania, o których mowa w
ust. 3 pkt 1, jest:
1) odbycie rocznego stażu w kole łowieckim lub ośrodku hodowli zwierzyny,
2) odbycie szkolenia przeprowadzonego przez Polski Związek Łowiecki,
3) złożenie, z wynikiem pozytywnym, egzaminu przed komisją egzaminacyjną
powołaną przez Polski Związek Łowiecki.
5. Z odbycia stażu, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 zwolnieni są:
1) osoby posiadające wyższe lub średnie wykształcenie leśne,
2) osoby posiadające inne wyższe wykształcenie o specjalności łowieckiej,
3) strażnicy łowieccy pełniący swe funkcje przez okres nie krótszy niż 2
lata,
4) cudzoziemcy oraz obywatele polscy, którzy przebywają z zamiarem stałego
pobytu za granicą, jeżeli posiadają aktualne uprawnienia do wykonywania
polowania w innym państwie,
5) osoby, które uprzednio utraciły członkostwo w Polskim Związku Łowieckim.
6. Warunkiem uzyskania uprawnień, o których mowa w ust. 3 pkt 2, jest:
1) posiadanie uprawnień podstawowych przez co najmniej 3 lata,
2) odbycie szkolenia przeprowadzonego przez Polski Związek Łowiecki,
3) złożenie egzaminu, z wynikiem pozytywnym, przed komisją egzaminacyjną
powołaną przez Polski Związek Łowiecki.
7. Warunkiem uzyskania uprawnień, o których mowa w ust. 3 pkt 3, jest:
1) posiadanie uprawnień podstawowych,
2) odbycie szkolenia przeprowadzonego przez Polski Związek Łowiecki,
3) złożenie egzaminu, z wynikiem pozytywnym, przed komisją egzaminacyjną
powołaną przez Polski Związek Łowiecki.
8. Do wykonywania polowania indywidualnego jest wymagane, poza dokumentami
określonymi w ust. 2, pisemne upoważnienie wydane przez dzierżawcę lub
zarządcę obwodu łowieckiego.
9. Polski Związek Łowiecki ustala wysokość opłat za szkolenie i
egzaminowanie, uwzględniając poniesione koszty.
10. Uprawnienia do wykonywania polowania wygasają o ile zainteresowany w
okresie 5 lat od ich nabycia nie uzyskał członkostwa Polskiego Związku
Łowieckiego lub też po upływie 5 lat od ustania członkostwa w Polskim
Związku Łowieckim.
11. Minister właściwy do spraw środowiska, określi, w drodze
rozporządzenia, warunki i tryb wydawania zezwoleń na łowienie zwierzyny przy
użyciu ptaków łowczych, kierując się potrzebą podtrzymania polskich
zwyczajów i tradycji sokolniczych.
Art. 42a. 1. Uprawnienia do
wykonywania polowania posiadają także obywatele państw członkowskich Unii
Europejskiej, jeżeli posiadają uprawnienia do wykonywania polowania w
państwie członkowskim Unii Europejskiej i złożą egzamin uzupełniający w
języku polskim przed komisją, o której mowa w art. 42 ust. 4 pkt 3, ust. 6
pkt 3 i ust. 7 pkt 3, z obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej przepisów
dotyczących zasad i warunków wykonywania polowania, a także listy gatunków
zwierząt łownych oraz okresów polowań na te zwierzęta, a w przypadku
uprawnień selekcjonerskich także zasad selekcji populacyjnej i osobniczej
zwierzyny płowej.
2. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, wygasają po upływie 5 lat od dnia
egzaminu.
Art. 42b. 1.
Termin rozpoczęcia i zakończenia polowania indywidualnego oraz ilość i
gatunek pozyskanej zwierzyny podlega wpisowi w książce ewidencji pobytu na
polowaniu indywidualnym, którą zobowiązani są posiadać dla każdego obwodu
dzierżawcy i zarządcy obwodów łowieckich.
2. W przypadku pozyskania zwierzyny na polowaniu indywidualnym myśliwy
jest zobowiązany odnotować ten fakt w posiadanym upoważnieniu do wykonywania
polowania indywidualnego:
1) w odniesieniu do zwierzyny grubej - przed podjęciem czynności
transportowych,
2) w odniesieniu do zwierzyny drobnej - niezwłocznie po zakończeniu
polowania.(niniejszy przepis wchodzi w życie z dniem 31 czerwca 2005 r.)
3. Za dokonanie wpisu, o którym mowa w ust. 1, odpowiedzialny jest myśliwy
wykonujący polowanie.
Art. 42c. Osoba
prowadząca punkt skupu obowiązana jest oznakować tusze: łosi, jeleni,
danieli, muflonów, saren i dzików bezpośrednio po dostarczeniu przez
uprawnionego do wykonywania polowania pozyskanej zwierzyny.
Art. 42d. Odstrzał
samców łosi, jeleni, danieli, saren i muflonów podlega ocenie co do jego
zgodności z zasadami selekcji osobniczej. Oceny w obwodach podlegających
wydzierżawieniu dokonują komisje powołane przez Polski Związek Łowiecki, w
skład których wchodzą przedstawiciele: Polskiego Związku Łowieckiego oraz
Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, a w obwodach wyłączonych z
wydzierżawienia ich zarządcy przy udziale odpowiednio przedstawiciela:
Polskiego Związku Łowieckiego albo Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy
Państwowe bądź obu z nich.
Art. 42e. Minister właściwy do
spraw środowiska, określi, w drodze rozporządzenia, sposób wyceny oraz
ewidencji trofeów łowieckich, uwzględniając kryteria wyceny Międzynarodowej
Rady Łowiectwa i Ochrony Zwierzyny, a także sposób i formę ochrony trofeów
rekordowych oraz wielkość trofeów, których wywóz za granicę jest zabroniony.
Art. 43. 1.
Cudzoziemiec lub obywatel polski, który przebywa z zamiarem stałego pobytu
za granicą, niebędący członkiem Polskiego Związku Łowieckiego bądź
niespełniający warunków określonych w art. 42a może wykonywać polowanie po
wykupieniu polowania u przedsiębiorcy wpisanego do rejestru, o którym mowa w
art. 17 ust. 1, albo na podstawie zgody ministra właściwego do spraw
środowiska. Zgoda jest wydawana na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego lub
w przypadku polowań w obwodach zarządzanych na wniosek ich zarządców.
1a. Cudzoziemiec, o którym mowa w ust. 1, może polować wyłącznie w
obecności przedstawiciela dzierżawcy lub zarządcy obwodu łowieckiego
będącego członkiem Polskiego Związku Łowieckiego, który wskazuje zwierzynę
przeznaczoną do odstrzału i odpowiedzialny jest za dokonanie wpisu, o którym
mowa w art. 42b ust. 1.
2. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Polskiego Związku
Łowieckiego, określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposób powoływania komisji egzaminacyjnych oraz zakres i tryb
przeprowadzania egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 4 pkt 3, art. 42
ust. 6 pkt 3, art. 42 ust. 7 pkt 3 i art. 42a ust. 1, uwzględniając:
a) konieczność zapewnienia w składzie komisji egzaminacyjnej przedstawicieli
Polskiego Związku Łowieckiego, zarządu województwa, Państwowego Gospodarstwa
Leśnego Lasy Państwowe i Policji,
b) rodzaje uzyskiwanych uprawnień,
c) dokumenty wymagane do złożenia przed egzaminem,
d) sposób przeprowadzania i dokumentowania egzaminów,
2) wzory dokumentów potwierdzających uzyskanie uprawnień, o których mowa w
art. 42 ust. 3 i art. 42a ust. 1.
3. Minister właściwy do spraw środowiska po zasięgnięciu opinii Polskiego
Związku Łowieckiego, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki
wykonywania polowania oraz znakowania, o którym mowa w art. 42c, wzór
upoważnienia do wykonywania polowania indywidualnego, wzór książki ewidencji
pobytu na polowaniu indywidualnym, uwzględniając istniejące polskie zwyczaje
łowieckie oraz kierując się troską o bezpieczeństwo osób i mienia.
Art. 44. 1. Minister właściwy do
spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa i
po zasięgnięciu opinii Państwowej Rady Ochrony Przyrody oraz Polskiego
Związku Łowieckiego określi, w drodze rozporządzenia, dla terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej lub jego części, okresy polowań na zwierzęta
łowne.
2. Marszałek województwa jest uprawniony do skracania, w uzasadnionych
przypadkach, okresów polowań na terenie województwa, po zasięgnięciu
opinii Polskiego Związku Łowieckiego.
3. Minister właściwy do spraw środowiska, po zasięgnięciu opinii
Państwowej Rady Ochrony Przyrody, może zezwolić na dokonanie odstrzału
lub odłowu zwierzyny do celów związanych z badaniami naukowymi i
edukacją, dla odbudowy populacji, zasiedlania i reintrodukcji gatunków
zwierzyny lub dla koniecznych działań w celach hodowlanych, także w
okresach ochronnych z uwagi na brak innego zadowalającego rozwiązania
oraz pod warunkiem, że nie jest to szkodliwe dla zachowania populacji
danych gatunków w stanie sprzyjającym ochronie w ich naturalnym zasięgu
występowania.
3a. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 3, jest wydawane na wniosek, który
zawiera:
1) imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę wnioskodawcy;
2) cel wykonania czynności;
3) liczbę osobników, których dotyczy wniosek;
4) nazwę gatunku lub gatunków w języku polskim i łacińskim, których
będą dotyczyć czynności;
5) określenie sposobu, miejsca i czasu wykonania czynności oraz
wynikających z tego zagrożeń;
6) wskazanie podmiotu, który wykona czynności.
3b. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 3 zawiera:
1) imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę wnioskodawcy;
2) liczbę osobników, których dotyczy zezwolenie;
3) nazwę gatunku lub gatunków w języku polskim i łacińskim, których
będą dotyczyć czynności;
4) opis czynności, na które wydaje się zezwolenie;
5) wskazanie dozwolonych środków i sposobów odstrzału lub odłowu
oraz podmiotów wykonujących te czynności;
6) wskazanie podmiotów uprawnionych do kontroli realizacji wydanego
zezwolenia w terenie;
7) określenie terminu złożenia ministrowi właściwemu do spraw
środowiska informacji o wykorzystaniu zezwolenia.
4. (uchylony).
Art. 44a. 1. Dzierżawca lub
zarządca obwodu łowieckiego może dokonywać odłowu drapieżników, o których
mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 3, w pułapki żywołowne.
2. Odłów, o którym mowa w ust. 1, nie jest polowaniem w rozumieniu art.
4 ust. 2.
3. Minister właściwy do spraw środowiska, po zasięgnięciu opinii
Polskiego Związku Łowieckiego, określi, w drodze rozporządzenia:
1) gatunki drapieżników, które mogą być odławiane w pułapki
żywołowne,
2) warunki, czas i miejsce odłowu,
3) rodzaje pułapek żywołownych i warunki, jakie muszą one spełniać,
aby zapewnić selektywny odłów drapieżników
- uwzględniając konieczność humanitarnego postępowania ze zwierzętami.
Art. 45. 1.
W przypadku nadmiernego zagęszczenia zwierzyny, zagrażającego trwałości
lasów, nadleśniczy działający z upoważnienia dyrektora regionalnej dyrekcji
Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe po zasięgnięciu opinii
Polskiego Związku Łowieckiego wydaje decyzję administracyjną, nakazującą
dzierżawcy lub zarządcy obwodu łowieckiego wykonanie odłowu lub odstrzału
redukcyjnego zwierzyny.
2. Jeżeli dzierżawca obwodu łowieckiego nie realizuje rocznego planu
łowieckiego w zakresie pozyskania zwierzyny, nadleśniczy działający z
upoważnienia dyrektora regionalnej dyrekcji Państwowego Gospodarstwa Leśnego
Lasy Państwowe wydaje postanowienie o zastosowaniu odstrzału zastępczego
zwierzyny, według zasad określonych w umowie dzierżawy obwodu łowieckiego.
3. W przypadku szczególnego zagrożenia w prawidłowym funkcjonowaniu
obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej przez zwierzynę, starosta,
w porozumieniu z Polskim Związkiem Łowieckim, może wydać decyzję o odłowie
lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny.
4. Odstrzały redukcyjne i zastępcze zwierzyny mogą przeprowadzać wyłącznie
osoby uprawnione do wykonywania polowania.
Rozdział 9
Szkody łowieckie
Art. 46. 1.
Dzierżawca lub zarządca obwodu łowieckiego obowiązany jest do wynagradzania
szkód wyrządzonych:
1) w uprawach i płodach rolnych przez dziki, łosie, jelenie, daniele i
sarny,
2) przy wykonywaniu polowania.
2. Oględzin i szacowania szkód, o których mowa w ust. 1, a także ustalania
wysokości odszkodowania dokonują przedstawiciele zarządcy lub dzierżawcy
obwodu łowieckiego. Na żądanie strony w oględzinach, szacowaniu szkód oraz
ustalaniu wysokości odszkodowania uczestniczy przedstawiciel właściwej
terytorialnie izby rolniczej.
Art. 47. 1.
Właściciele lub posiadacze gruntów rolnych i leśnych powinni, zgodnie z
potrzebami, współdziałać z dzierżawcami i zarządcami obwodów łowieckich w
zabezpieczaniu gruntów przed szkodami, o których mowa w art. 46.
2. W przypadku gdy pomiędzy właścicielem lub posiadaczem gruntu a
dzierżawcą lub zarządcą obwodu łowieckiego powstał spór o wysokość
wynagrodzenia za szkody, o których mowa w art. 46, strony mogą zwrócić się
do właściwego ze względu na miejsce powstałej szkody organu gminy w celu
mediacji dla polubownego rozstrzygnięcia sporu.
Art. 48. Odszkodowanie
nie przysługuje:
1) osobom, którym przydzielono grunty stanowiące własność Skarbu Państwa
jako deputaty rolne na gruntach leśnych,
2) posiadaczom uszkodzonych upraw lub płodów rolnych, którzy nie dokonali
ich sprzętu w terminie odbiegającym więcej niż 14 dni od dnia zakończenia
okresu zbioru tego gatunku roślin w danym regionie, określonego przez zarząd
województwa;
3) posiadaczom uszkodzonych upraw lub plonów rolnych, którzy nie wyrazili
zgody na budowę przez dzierżawcę lub zarządcę obwodu łowieckiego urządzeń
lub wykonywanie zabiegów zapobiegających szkodom,
4) za szkody nieprzekraczające wartości 100 kg żyta w przeliczeniu na 1
hektar uprawy,
5) za szkody powstałe w płodach złożonych w sterty, stogi i kopce, w
bezpośrednim sąsiedztwie lasu,
6) za szkody w uprawach rolnych założonych z rażącym naruszeniem zasad
agrotechnicznych.
Art. 49. Minister właściwy do spraw
środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa,
określi, w drodze rozporządzenia, sposób postępowania przy szacowaniu szkód
w uprawach i płodach rolnych oraz wypłat odszkodowań za szkody,
uwzględniając terminy zgłoszenia szkody, obowiązek szacowania wstępnego i
ostatecznego oraz obszar uszkodzonej uprawy.
Art. 50. 1.
Skarb Państwa odpowiada za szkody wyrządzone przez zwierzęta łowne objęte
całoroczną ochroną.
2. Za szkody, o których mowa w ust. 1, wyrządzane na obszarach:
1) obwodów łowieckich leśnych odszkodowania wypłaca Państwowe Gospodarstwo
Leśne Lasy Państwowe ze środków budżetu państwa;
2) obwodów łowieckich polnych i obszarach niewchodzących w skład obwodów
łowieckich odszkodowania wypłaca zarząd województwa ze środków budżetu
państwa.
Rozdział 10
Przepisy karne
Art. 51. 1.
Kto:
1) strzela do zwierzyny w odległości mniejszej niż 500 m od miejsca zebrań
publicznych w czasie ich trwania lub w odległości mniejszej niż 100 m od
zabudowań mieszkalnych,
2) wybiera jaja, pisklęta, niszczy gniazda ptaków łownych lub niszczy ich
lęgowiska,
3) przetrzymuje zwierzynę bez odpowiedniego zezwolenia,
4) niszczy nory i legowiska zwierząt łownych,
5) niszczy urządzenia łowieckie, wybiera karmę lub sól z lizawek,
6) poluje, nieposiadając przy sobie wymaganych dokumentów,
7) wbrew przepisom art. 42b ust. 2 nie dokonuje wymaganych wpisów w
upoważnieniu do wykonywania polowania indywidualnego (niniejszy przepis
wchodzi w życie z dniem 30 czerwca 2005 r.) - podlega karze grzywny.
2. W przypadkach określonych w ust. 1 orzekanie następuje w trybie
przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.
Art. 52. Kto:
1) gromadzi, posiada, wytwarza, przechowuje lub wprowadza do obrotu
narzędzia i urządzenia przeznaczone do kłusownictwa,
2) wchodzi w posiadanie bezprawnie pozyskanej tuszy lub trofeów zwierząt
łownych,
3) bez wymaganego zezwolenia wprowadza do obrotu zwierzynę żywą lub mięso
zwierzyny ubitej,
4) hoduje lub utrzymuje bez zezwolenia charty rasowe lub ich mieszańce,
5) sprawując zarząd z ramienia dzierżawcy, a w obwodach niewydzierżawionych
z ramienia zarządcy, zezwala na polowanie osobie nieuprawnionej do
wykonywania polowania lub na przekroczenie zatwierdzonego w planie łowieckim
pozyskania zwierzyny ,
6) pozyskuje zwierzynę innego gatunku, innej płci lub w większej liczbie,
niż przewiduje upoważnienie wydane przez dzierżawcę lub zarządcę obwodu
łowieckiego, - podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
pozbawienia wolności do roku.
Art. 53. Kto:
1) poluje na przelotne ptactwo łowne na wybrzeżu morskim w pasie 3.000 m od
brzegu w głąb morza lub 5000 m w głąb lądu,
2) poluje z chartami lub ich mieszańcami,
3) poluje w czasie ochronnym,
4) poluje nie posiadając uprawnień do polowania,
5) wchodzi w posiadanie zwierzyny za pomocą broni i amunicji innej niż
myśliwska, środków i materiałów wybuchowych, trucizn, karmy o właściwościach
odurzających, sztucznego światła, lepów, wnyków, żelaz, dołów, samostrzałów
lub rozkopywania nor i innych niedozwolonych środków,
6) nie będąc uprawnionym do polowania wchodzi w posiadanie zwierzyny -
podlega karze pozbawienia wolności do lat 5.
Art. 54. 1.
W razie skazania za czyny wymienione w art. 52 i art. 53, sąd może orzec
przepadek broni, pojazdów, narzędzi i psów, przy użyciu których dokonane
zostało przestępstwo, a także przepadek trofeów, tusz zwierzyny i ich
części.
2. Orzeczenie o przepadku, o którym mowa w ust. 1, może dotyczyć również
przedmiotów niestanowiących własności sprawcy.
Rozdział 11
Zmiany w przepisach obowiązujących,
przepisy przejściowe i końcowe
Art. 55. W
ustawie z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 41,
poz. 324, z 1990 r. Nr 26, poz. 149, Nr 34, poz. 198 i Nr 86, poz. 504, z
1991 r. Nr 31, poz. 128, Nr 41, poz. 179, Nr 73, poz. 321, Nr 105, poz. 452,
Nr 106, poz. 457 i Nr 107, poz. 460, z 1993 r. Nr 28, poz. 127, Nr 47, poz.
212 i Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 27, poz. 96 i Nr 127, poz. 627 oraz z
1995 r. Nr 60, poz. 310, Nr 85, poz. 426, Nr 90, poz. 446 i Nr 141, poz.
700) w art. 11:
1) w ust. 1 po pkt 14 dodaje się pkt 15 w brzmieniu:
"15) obrotu w kraju i z zagranicą zwierzyną żywą oraz tuszami zwierzyny i
ich częściami, z wyłączeniem sprzedaży dokonywanej przez dzierżawców i
zarządców obwodów łowieckich na terenie kraju, a także sprzedaży usług
turystycznych obejmujących polowania w kraju dla cudzoziemców i polowania za
granicą.";
2) po ust. 6 dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
"7. Zasady udzielania koncesji, o których mowa w ust. 1 pkt 15, określają
przepisy prawa łowieckiego."
Art. 56. W
ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. Nr 101, poz. 444, z 1992
r. Nr 21, poz. 85 i Nr 54, poz. 254 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 127,
poz. 627) w art. 47 w ust. 8 w pkt 1 wyrazy "strażników łowieckich"
zastępuje się wyrazami "Państwowej Straży Łowieckiej".
Art. 57. W
ustawie z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 114,
poz. 492, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i z 1994 r. Nr 89, poz. 415) w art. 18 w
ust. 8 w pkt 1 wyrazy "strażników łowieckich" zastępuje się wyrazami
"Państwowej Straży Łowieckiej".
Art. 58. 1.
Przedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą polowań dla cudzoziemców oraz
eksportem, obrotem zwierzyny żywej oraz tusz zwierzyny mogą realizować umowy
zawarte przed dniem wejścia w życie ustawy przez okres 6 miesięcy od dnia
jej wejścia w życie.
2. Po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, działalność, o
której mowa w ust. 1, może być prowadzona po uzyskaniu koncesji.
Art. 59. 1.
Dotychczasowe zrzeszenie Polski Związek Łowiecki staje się Polskim Związkiem
Łowieckim w rozumieniu ustawy.
2. Koła łowieckie utworzone na podstawie dotychczasowych przepisów i
istniejące w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy stają się kołami
łowieckimi w jej rozumieniu.
3. Uprawnienia do wykonywania polowania nabyte przed dniem wejścia w
życie ustawy zachowują swoją moc i stają się uprawnieniami do
wykonywania polowania w jej rozumieniu.
Art. 60. 1.
Obwody łowieckie utworzone na podstawie dotychczasowych przepisów stają się
obwodami łowieckimi w rozumieniu niniejszej ustawy.
2. Obwody wyłączone z wydzierżawienia na podstawie dotychczasowych
przepisów stają się ośrodkami hodowli zwierzyny w rozumieniu niniejszej
ustawy, pod warunkiem, że w ciągu 1 roku od dnia jej wejścia w życie
dostosują realizowane cele do wymogów określonych w art. 28 ust. 2.
Art. 61. Umowy
dzierżawy obwodów łowieckich zawarte przed dniem wejścia w życie ustawy
tracą swoją ważność z dniem 31 marca 1997 r., z zastosowaniem przepisu art.
29 ust. 2.
Art. 62. Przepisy wydane na
podstawie ustawy, o której mowa w art. 63, zachowują swoją moc, o ile nie są
sprzeczne z niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż w okresie 1 roku od dnia
jej wejścia w życie.
Art. 63. Traci
moc ustawa z dnia 17 czerwca 1959 r. o hodowli, ochronie zwierząt łownych i
prawie łowieckim (Dz. U. z 1973 r. Nr 33, poz. 197, z 1990 r. Nr 34, poz.
198 i z 1991 r. Nr 101, poz. 444).
Art. 64. Ustawa
wchodzi w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia.
__________