|
TRADYCJE ŁOWIECKIE |
Tradycja (z łacińskiego traditio - "przekaz"), przekazywane z pokolenia na pokolenie treści kulturowe (poglądy, wierzenia, sposoby myślenia, normy postępowania, obyczaje), które dana społeczność wyróżnia spośród całokształtu dziedzictwa kulturowego jako ważne i niezbędne do kształtowania teraźniejszości i przyszłości. Oznacza również proces przekazywania tych treści w danej zbiorowości. |
Tradycje i stanowiące jej przejaw etyka oraz zwyczaje myśliwskie należą do zasadniczych elementów kultury łowieckiej. Do głównych form tradycji łowieckich kultywowanych przez polskich myśliwych zaliczane są: • Język łowiecki; • Sygnały łowieckie; • Kult patronów myśliwych; • Uroczyste polowania. Do najczęściej stosowanych zwyczajów łowieckich na polowaniu należą: • Odprawa myśliwych; • Ślubowanie; • Chrzest myśliwski; • Pasowanie na myśliwego; • Wręczanie złomu (ostatni kęs i dekorowanie złomem); • Pokot; • Ogłoszenie króla polowania. Tradycje i zwyczaje łowieckie zostały zasadniczo określone i opisane w „Zbiorze zasad etyki, tradycji i zwyczajów łowieckich” uchwalonym przez Naczelną Radę Łowiecką (Uchwała NRŁ z 6 czerwca 1992 r.). Zbiór ten stanowi szczegółową instrukcję, zarówno dla kandydatów i myśliwych.
|
ZBIÓR ZASAD ETYKI, TRADYCJI I ZWYCZAJÓW ŁOWIECKICH Opracowany przez Komisję Etyki, Tradycji i Zwyczajów Łowieckich Naczelnej Rady Łowieckiej przyjęty przez NRŁ w dniu 6 czerwca 1992 r. |
Łowiectwo jest szczególną dziedziną życia społecznego - łączy w sobie harmonijnie ochronę przyrody ojczystej i wykonywanie polowania, walor kulturalno-obyczajowy i rekreacyjny, wartości wychowawcze i gospodarcze. Zadania te realizują myśliwi zrzeszeni w Polskim Związku Łowieckim, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi, statutowymi i regulaminowymi oraz w oparciu o tradycje, zwyczaje i etykę łowiecką. W historii Polski łowiectwo zajęło znaczące miejsce, wnosząc istotny wkład do materialnej i duchowej kultury narodu, co znalazło odbicie w sztuce i uformowało trwałe wartości obyczajowe oraz moralne. Współcześni myśliwi starają się wartości te kultywować, rozwijać i wzbogacać, przestrzegając w swej działalności nie tylko przepisów prawa, regulaminów i statutów, lecz również norm etycznych oraz zwyczajów.
ZBIÓR ZASAD ETYKI 1. Myśliwi zorganizowani w Polskim Związku Łowieckim realizują cele polskiego łowiectwa. Przynależność do Polskiego Związku Łowieckiego jest świadomie i dobrowolnie przyjętym obowiązkiem — statutowym i moralnym — czynnego uczestnictwa w rzetelnym wykonywaniu wszystkich zadań naszej Organizacji, a prawo posiadania i używania broni myśliwskiej do celów zgodnych ze statutem PZŁ i regulaminem wytwarza poczucie zwiększonej odpowiedzialności. 2. Myśliwy za swój podstawowy obowiązek uważa rzetelne przestrzeganie norm prawa łowieckiego oraz pełne podporządkowanie się wymogom dyscypliny organizacyjnej. 3. Myśliwy nie ogranicza swego udziału w łowiectwie wyłącznie do wykonywania polowania. Troski o hodowlę i ochronę zwierzyny nie pozostawia kolegom. Wykonując polowanie i inne czynności związane z gospodarką łowiecką ma na względzie dobro przyrody ojczystej, jej zachowanie dla przyszłych pokoleń, wykazuje dbałość o środowisko przyrodnicze człowieka i równowagę ekologiczną. 4. Myśliwy nie szuka w uprawianiu łowiectwa korzyści materialnych, myślistwo bowiem nie może być środkiem do ich osiągania. Najcenniejszą korzyścią myśliwego jest obcowanie z przyrodą oraz doznawanie przeżyć łowieckich i radości w gronie braci myśliwskiej. 5. Materialnym wyrazem sukcesów myśliwego są trofea. Zdobyte trofea myśliwy darzy szczególnym szacunkiem, preparuje je i konserwuje, a udostępnianie na wystawy łowieckie uważa za zaszczytny obowiązek. 6. Myśliwy stale pogłębia swoją wiedzę zarówno w dziedzinie ekologii i gospodarki łowieckiej, jak również historii i tradycji polskiego łowiectwa. Jest stałym czytelnikiem książek i czasopism o tematyce łowieckiej. 7. Myśliwy uczestniczy w realizacji zadań statutowych PZŁ, angażując całą swą wiedzę i doświadczenie. 8. Myśliwy podczas wykonywania polowania oraz prac hodowlanych w łowisku kieruje się zasadą nadrzędności gospodarki rolnej i leśnej — współdziała z właścicielami gruntów w trosce o ochronę zwierzyny. 9. Przebywając w łowisku myśliwy okazuje szacunek dla pracy rolnika i leśnika. Swoim zachowaniem stwarza atmosferę wzajemnej życzliwości. 10. W kontaktach z ludnością zamieszkałą na dzierżawionych terenach myśliwy swoim postępowaniem przyczynia się do utrwalenia dobrej opinii o Polskim Związku Łowieckim, popularyzuje wiedzę o nowoczesnym łowiectwie, stara się pozyskać dla niego sprzymierzeńców, zwłaszcza wśród młodzieży. 11. Przyjęte na siebie obowiązki organizacyjne myśliwy wykonuje rzetelnie. Zaufanie i wdzięczność kolegów są jedyną za nie rekompensatą. 12. Myśliwy wrażliwy jest na problemy społeczności lokalnych i w miarę swych możliwości stara się pomóc w ich rozwiązaniu. 13. Myśliwy dba o mienie koła łowieckiego. Swe materialne zobowiązania wobec Związku reguluje punktualnie i rzetelnie. 14. Myśliwi solidarnie uczestniczą we wszystkich pracach organizowanych przez koło łowieckie, proporcjonalnie do swych możliwości fizycznych, sprawności i umiejętności. 15. Myśliwy, uczestnicząc w życiu Związku posługuje się w mowie i piśmie tradycyjnym słownictwem łowieckim doskonaląc jego znajomość. 16. Myśliwy nie powoduje w łowisku nadmiernego niepokoju. 17. W życiu organizacyjnym i w czasie polowań myśliwy stosuje zasadę równości wszystkich członków PZŁ. W stosunku do kolegów, członków naganki, gości i innych osób jest uprzejmy, lojalny i koleżeński. Cechuje go szacunek i życzliwość wobec kolegów oraz gotowość okazywania im pomocy. Przyczynia się do zachowania dobrej atmosfery podczas wspólnych imprez, taktownie odnosi się do współuczestników polowań. Podporządkowuje się poleceniom kolegów pełniących obowiązki funkcyjne. Jest punktualny i słowny. Służy radą mniej doświadczonym kolegom. 18. Szczególnym szacunkiem i taktowną opieką otacza najstarszych wiekiem myśliwych, którzy z powodu ograniczonej sprawności fizycznej nie są w stanie w pełni uczestniczyć w polowaniach i pracach gospodarczych w łowisku. Przeznacza dla kolegów starszych i niepełnosprawnych wygodniejsze miejsca w pojazdach. W czasie polowania udziela im pomocy przy poszukiwaniu lub patroszeniu i przenoszeniu zwierzyny. 19. Myśliwy traktuje naganiaczy z szacunkiem i należytą troską, zapewniając im odpowiednie posiłki i chwilę odpoczynku. Stara się o utrzymanie koleżeńskiej atmosfery między myśliwymi i naganką. 20. Myśliwy dba o etyczny stosunek do zwierzyny. Poszukiwanie rannej zwierzyny myśliwy uważa za moralny obowiązek, a odnalezioną sztukę dostrzeliwuje w sposób humanitarny. Nie wyręcza się naganiaczami przy poszukiwaniu rannych sztuk zwierzyny grubej. 21. Myśliwy nigdy nie traktuje strzału do zwierzyny jako treningu strzeleckiego. 22. Poszanowanie i godne obchodzenie się z odstrzeloną zwierzyną świadczy nie tylko o kulturze myśliwego, ale także wyraża jego szacunek dla przyrody. 23. W czasie polowania myśliwy zachowuje umiar i opanowanie, by nie dopuścić, żeby pasja myśliwska przerodziła się w zachłanność. Dobry myśliwy — to nie koniecznie ten, który zostaje królem polowania. 24. Myśliwy umie wstrzymać się od strzału, jeżeli okoliczności wskazują na brak szansy ucieczki zwierza lub podniesienia strzelonej sztuki. Powstrzymuje się również od dania strzału do zwierzyny w okolicznościach wątpliwego własnego pierwszeństwa. 25. Myśliwy jest świadom bogatego dorobku polskiego łowiectwa, które stara się godnie reprezentować w kontaktach z myśliwymi — cudzoziemcami. 26. Dokonując odstrzałów selekcyjnych myśliwy ma na uwadze nie tylko suchą treść kryteriów, ale również swoją rolę, jaką pełni w przyrodzie. 27. Myśliwy dba o bezpieczeństwo na polowaniu. Poluje zawsze ze sprawdzoną bronią, zna jej cechy techniczne. Jest świadom swych umiejętności strzeleckich, które stale doskonali. 28. Spory powstałe w czasie polowania myśliwi rozstrzygają w atmosferze koleżeńskiej i zgodnie z przyjętymi zasadami. 29. Przebiegowi polowania towarzyszy zachowanie zwyczajów łowieckich, a przede wszystkim pasowanie na myśliwego, podawanie „złomu”, urządzanie pokotu i używanie sygnałów myśliwskich. 30. Na polowaniu myśliwy występuje w estetycznym ubiorze myśliwskim, odpowiadającym tradycji, ale i uwzględnia zwyczaje w jego środowisku. 31. Myśliwy otacza opieką psa myśliwskiego — towarzysza i pomocnika swoich łowów. Dba o zaspokojenie jego potrzeb, nie zmusza do wysiłku ponad jego możliwości. Użytkując psa myśliwskiego wystrzega się powstawania konfliktów z otoczeniem. Starzejący się pies myśliwski zasługuje na zapewnienie mu spokojnej starości. 32. Ograniczając liczebność szkodników w łowisku myśliwy wykazuje szczególną rozwagę oraz unika zatargów z miejscowa ludnością. 33. Wątpliwości związane z zachowaniem etyki myśliwy rozstrzyga we własnym sumieniu zgodnie z prawem i zwyczajami łowieckimi.
|
ZWYCZAJE I CEREMONIAŁ ŁOWIECKI
1. Posługiwanie się językiem łowieckim.
2. Sygnały łowieckie.
3. Ślubowanie.
4. Odprawa myśliwych przed polowaniem.
5. Chrzest myśliwski i pasowanie
6. Dekorowanie gałązką „złomu”.
7. Pokot.
8. Hubertowiny
9. Polowanie noworoczne lub wigilijne.
Powszechnie uważa się, że najpowszechniejszą, klasyczną - a przy tym najbardziej „myśliwską” spośród wszystkich naszych pieśni łowieckich- jest pieśń „Pojedziemy na łów”. Podajemy tekst tej pieśni w opracowaniu Wacława z Olecka (z 1833 roku).
|
Uchwała nr 96/98 Naczelnej Rady Łowieckiej z dnia 16 czerwca 1998 r. w sprawie rozstrzygania spornych strzałów oraz możliwości nakładania kar porządkowych na myśliwych nie przestrzegających zasad bezpieczeństwa, etyki łowieckiej oraz innych postanowień wynikających z zasad wykonywania polowania. |
Naczelna Rada Łowiecka działając na podstawie § 40 pkt. 4, 10 i 11 Statutu Polskiego Związku Łowieckiego wprowadza do stosowania na polowaniach zasady rozstrzygania spornych strzałów oraz nakładania kar porządkowych w następującym brzmieniu:
Rozstrzyganie spornych strzałów
§ 1. Jeżeli dwóch myśliwych strzelało do tej samej sztuki zwierzyny, w wyniku czego zwierzyna padła, strzelający uzgadniają między sobą, który z nich ją strzelił.
§ 2. Jeżeli zainteresowani myśliwi nie mogą dojść do porozumienia, który z nich strzelił zwierzynę drobną, prowadzący polowanie może: 1) rozstrzygnąć spór stosując następujące kryteria: a) po kilku kolejnych strzałach – decydujący jest strzał, który unieruchomił zwierzynę, b) po jednoczesnych strzałach – decydujący jest strzał oddany w lewą stronę, c) w razie dostrzelenia przez innego myśliwego zbarczonego ptaka uznaje się strzał myśliwego, który go zbarczył.
§ 3. Jeżeli zainteresowani myśliwi nie mogą dojść do porozumienia, który z nich strzelił zwierzynę grubą, każdy z nich wyznacza spośród myśliwych uczestniczących w polowaniu po jednym arbitrze a ci z kolei wybierają super arbitra. Zespół arbitrów wydaje decyzje stosując następujące kryteria: 1) po dwóch lub więcej kolejnych celnych strzałach kulowych – decydującym jest pierwszy strzał śmiertelny, 2) po jednoczesnych strzałach - decyduje strzał uznany za śmiertelny, 3) po jednoczesnych strzałach uznanych za śmiertelne decyduje strzał oddany z bliższej odległości, a w razie równych odległości – strzał oddany w lewą stronę, 4) jeżeli niemożliwe jest bezsporne ustalenie, który z myśliwych strzelił zwierzynę – strzelający mogą rozstrzygnąć spór na drodze losowania.
§ 4. 1. Rozstrzygnięcie sporu o strzelenie zwierzyny powinno nastąpić zaraz po podniesieniu sztuki spornej i zgłoszeniu o tym prowadzącemu polowanie lub najdalej zaraz po zakończeniu polowania. 2. Niezgłoszenie swoich roszczeń przez zainteresowanych myśliwych prowadzącemu polowanie zaraz po podniesieniu sztuki spornej pozbawia ich prawa do ubiegania się o rozstrzygnięcie sporu. 3. Decyzje prowadzącego polowanie bądź zespołu arbitrów w sprawie spornych strzałów podlegają natychmiastowemu wykonaniu, są ostateczne.
Kary porządkowe
§ 1 Za nieprzestrzeganie przez myśliwych zasad bezpieczeństwa, etyki łowieckiej oraz postanowień Zasad wykonywania polowania, Walne Zgromadzenia kół łowieckich mogą określać rodzaje i tryb nakładania kar porządkowych. § 2 Zarząd koła łowieckiego, niezależnie od nałożonej kary porządkowej, może zastosować sankcje statutowe lub sprawę skierować do rzecznika dyscyplinarnego.
|